Переглядів: 986

Польща — Україна: звідки поворот у відносинах

Антиукраїнські настрої були завжди, однак раніше були лідери, які їх тонували

Ще недавно поляки емоційно і щиро підтримували український Євромайдан, організовували (і надалі організовують) гуманітарну допомогу для Майдану і АТО, приймали на лікування поранених і на відпочинок дітей Небесної Сотні. Сьогодні Сейм переважною більшістю голосів приймає антиукраїнську постанову про Волинську трагедію, в якій звинувачує Україну в усьому, не вбачаючи ні грама поль-ської вини у цій трагедії (наприклад, політика колонізації українських земель). Звідки цей поворот? Що такого сталося, що поляки, здавалося б, змінили свою позицію на 180 градусів?

Причин такого становища декілька. Давайте спробую пояснити окремі чинники по пунктах.

По-перше. Це не так, що рані-ше антиукраїнські та імперські настрої серед польського сус-пільства були відсутні, а зараз вони з’явилися. Вони були завжди. І завжди так думали, скажімо, якісь 20% польського суспільства.

Різниця в тому, що досі ці 20%, назвімо їх умовно «україноскептиків», вдавалося якось контролювати. Велику роль у цьому відігрівала польська еліта — як політики, так й інтелектуали чи журналісти, котрі пояснювали їм, що варто сховати ці антиукраїнські настрої до кишені, бо Польща мусить зі стратегічних причин дружити з Україною. Проти Росії, звісно. Адже страх перед Росією був сильнішим, ніж евентуальне почуття кривди за Волинську трагедію.

Україноскептичні настрої присутні в різних партіях, з «Громадянською платформою» і лівими включно, але вони найбільш притаманні польській правиці. Те, що про них досі не було чути, — це заслуга сильних, авторитетних лідерів, які вміли пояснити своїм прихильникам, що про Волинську трагедію краще так багато не говорити в ім’я примирення зі «стратегічним партнером» — Україною.

З лівого боку такі сигнали постійно подавав колишній президент Олександр Кваснєвський, а до електорату правих успішно апелював покійний президент Лех Качинський. Для нього примирення і союз з Україною були абсолютним пріоритетом. На жаль, для його брата, а нині — неформального і фактичного «надпрезидента» Польщі Ярослава Качинського це правило вже не діє.

Причому сказати, що Яро-слав Качинський є антиукраїнський, було б неправдою. Він, перш за все, щиро ненавидить Росію і здає собі справу з того, що Україна є надійним «буфером» у протистоянні з Москвою (і з його точки зору — нічим більшим). При цьому в Ярослава Качинського нема тієї симпатії до України, яка була притаманна його покійному братові та іншим колишнім президентам — Броніславу Коморовському чи Олександру Кваснєвському. Для Ярослава Качинського, але також для Дональда Туска і Радослава Сікорського, допомога Україні ніколи не була самоціллю і вони завжди були готові Україною пожертвувати, якщо так виникало з поточних політичних калькуляцій. Приклад цього — нинішня політика Яро-слава Качинського та політика уряду Дональда Туска у 2007—2013 роках, коли він проводив разом із міністром закордонних справ Радославом Сікорським політику «нормалізації» відносин з Росією.

Від декількох років до цього дійшов ще один чинник: армія платних російських тролів, які масово пишуть у польському інтернеті антиукраїнські та проросійські коментарі. Така діяльність розпочалася ще давно, до Майдану, я про це пам’я-таю ще з давніх років — наприклад, 2005-го чи 2007-го. А після Майдану ця діяльність тільки підсилилася. Від десяти років неважливо, який би текст про Україну в польському інтернеті не з’явився, можна було прочитати під ним безліч коментарів у стилі: «знову ці бандерівці», «давайте не будемо дружити з українцями, бо вони всі антипольські і ставлять пам’ятники антипольському вбивці Степану Бандері», і таке подібне. І так постійно, нон стоп, упродовж

10 років, а може навіть довше. «Українці = бандерівці», «Бандера = вбивця поляків», «Бандера = Волинська трагедія». Отакі асоціації мали у поляків уґрунтуватися — таким було завдання російської пропаганди. Як бачимо, вони виконали це завдання успішно.

Отже, тепер уже пізно прояснювати полякам, що українці славлять Бандеру не з огляду на те, що вони хочуть цим докорити полякам, а культ УПА має, швидше за все, антиросійський вимір. Про це треба було переконувати в 2004 чи 2005 роках. Зараз уже пізно — поляки в це, звичайно, не повірять.

І наступний чинник. Ще донедавна партія Ярослава Качинського «Право і справедливість» мала монополію на праву частину політичного спектра. «Кресові» і націоналістичні середовища були тільки однією із фракцій, які так чи інакше голосуватимуть за «ПіС» та братів Качинських, а тому їх можна було легко контролювати, апелювати до них, що краще українцям таки пробачити Волинь, оскільки справжній ворог — Росія. Саме так робив Лех Качинський, а коли його не стало — багато інших політиків, з Ярославом Качинським включно (до часу).

У 2014 році все змінилося — на правиці виросла конкуренція для «ПіС», яка не визнає аксіоми «Росія — ворог Польщі». А навпаки — готова з Росією домовитися проти України, так як це робив їхній ідол — довоєнний лідер ендеції Роман Дмовський. Йдеться про проросійського та антиєвропейського політика Януша Корвіна-Мікке, який у 2014-у став євро депутатом, і про нову парламентську фракцію «Рух Кукіз-15» Павла Кукіза, який має у своїх рядах проросійських націоналістів.

Ось і тепер Ярослав Качинський не має такого комфорту, як колись, — не може вже сказати, що Волинська трагедія не має значення і що не треба про неї стільки говорити. Адже в такому разі електорат відпливе до Кукі-за та Корвіна, які можуть розраховувати на підтримку з Москви (особливо Корвін-Мікке, бо Павел Кукіз — це, швидше за все, «корисний ідіот»). Це і є просте політичне пояснення, чому партія Качинського проголосувала антиукраїнську постанову щодо Волині. І якщо питаєте, чи є шанс її скасувати в ім’я добрих відносин з Росією, скажу чесно: ні. Це в нинішньому Сеймі (тобто до 2019 року) абсолютно неможливо, що не означає, що треба на Польщу ображатися — адже Кукіз, Корвін і Качинський це ще не вся Польща.

Поляки втомлені Україною і відсутністю реформ над Дніпром

Отже, ми вже прояснили ситуацію з радикальними «україноскептиками», тобто націоналістами, особами з імперським мисленням, прихильниками гасел зразка «польський Львів». Як я уже написав, ця група «польських нациків» чи, швидше за все, «імперіалістів» — це лише 15—20%. Це переважно всякі «гопники» і «тітушки», польською — kibole i dresiarze. Вони, радше, не грішать інтелектом, однак становлять доволі важливу сіру масу, від якої залежить, чи партія «Право і справедливість» матиме (як сьогодні) абсолютну більшість місць у парламенті, чи ні.

Ну добре, а що з рештою поляків? Чи можна сказати, що прихильники нинішньої опозиції (ліберальних партій «Громадянська платформа» і «Сучасна») — це особи, які мають проукраїнські симпатії?

На жаль, не зовсім. Таких свідомих проукраїнських поляків, адвокатів України, відносно мало — не більше, ніж 10%. Хоча це середовище досить впливове, це журналісти, полі-тики, інтелектуали, лідери суспільної думки, і тому може здаватися, що таких осіб значно більше.

Натомість, переважна біль-шість поляків, десь 60%, — це особи, яким Україна в принципі байдужа (ніколи тут не були або були раз у житті на екскурсії у Львові), але які є потенційними симпатиками України. Хоча за інших обставин ця симпатія може закінчитися. Це люди, які симпатизують Україні, коли бачать, що Україна — це не, як вони думали раніше, «совок» чи «така друга Росія», а нормальна, цікава, центральноєвропейська держава, «така, як ми», «щось, як Словаччина чи Чехія». Головне в їхньому ставленні до України — побачити, що Україна — не Росія. Що українці — не російськомовні, а мають власну мову, яка звучить трохи так як словацька, і яку можна з нею (словацькою мовою) переплутати (дуже часто такі ситуації траплялися — наприклад, поляки думали, що пісня україномовного гурту «Еней», яка починалася зі слів «Добрий день, тут моє радіо», — це словацька або чеська мова). Симпатія до України зростає, коли ці люди бачать, що архітектура українських міст (Львова, Ужгорода, Чернівців) більш нагадує центральноєвропейські (словацькі, чеські), а не російські клімати. І що українці розривають з радянським минулим (як свого часу поляки) та йдуть рішуче на Захід: проводять реформи, ліквідують пам’ятники Леніну, змінюють міліцію на поліцію, віддають перевагу англійській і німецькій, а не російській мові і культурі. Звідти й ентузіазм поляків, коли в Україні відбулася Помаранчева революція і Євромайдан. Поляки побачили в українцях себе самих з часів антикомуністичної революції «Солідарності» 1980-х та прозахідної трансформації 1990-х.

І водночас, падіння симпатій до України можна спостерігати в усіх цих випадках, коли ця частина поляків в Україні розчаровується. Коли вони доходять висновку, що, може, Україна не йде на Захід, не розриває з Росією, російською мовою та тамтешнім культурним простором, не проводить реформ, не бореться з корупцією. «Може, Україна не така, як ми думали? Може, це неправда, що вони тяжіють за реформами і тим, щоб так, як ми, стати частиною Заходу? Може, вони надалі хочуть бути частиною російськомовного пострадянського простору, а нинішня війна — це тільки така тимчасова сварка усередині цього східного табору, а через 10 років вони помиряться і знов будуть разом, як країни колишньої Югославії? Якби було інакше, вони не говорили б російською, не слухали російських пісень, не дивилися російські фільми, запровадили б візовий режим з Росією, замість до Росії їздили б на заробітки до країн ЄС», — думають представники цієї групи, яка, ще раз повторю, — не розбирається в тонкощах українських реалій і дивиться на Україну крізь призму досвіду польської боротьби з комунізмом і польської трансформації.

Як вийти з кризи?

Отже, як вийти з кризи польсько-українських відносин, що склалася?

Простих рішень тут нема. Але спробуймо.

По-перше — затиснути зуби, не звертати увагу на провокації й антиукраїнські заяви польського Сейму та зосередитися на реформах, боротьбі з корупцією і зростанні економіки. В тому числі шляхом експорту україн-ських товарів до Польщі та ЄС. Це може звучить цинічно, але навіть запеклі вороги України будуть Україну шанувати, коли вона, нарешті, стане заможнішою, проведе реформи, наблизиться до Європи.

По-друге — слід переглянути історичну політику і подумати, яких героїв визнавати. Історичну гордість українців можна будувати на постаті Степана Бандери, що гарантує конфлікт з Польшею, Словаччиною і Чехією і на чому спекулюватиме Росія, а можна — на постатях Тараса Шевченка, Івана Франка, Небесній сотні, героях АТО. Чудовий приклад того, що об’єднує, — це участь української армії у недавньому святкуванні перемоги над совєтами 15 серпня (День війська польського). Можна? Можна.

Звісно, я не маю морального права говорити українцям, яких героїв визнавати, але як поляк можу висловлюватися про польських героїв. Отже, не тільки я, а й переважна більшість ліберальної частини польського суспільства абсолютно проти культу Романа Дмовського, попри те, що він — один із батьків польської незалежності в 1918 році. Але водночас він — антисеміт і людина, котра виступала проти України, яку я вважаю нашим союзником. І тому, маючи на увазі те, що вшанування Дмовського оцінюватиметься в Україні негативно, ми абсолютно проти цього й обираємо собі інших героїв, яких у наших народах вистачає. Зрештою, я прихильник того, щоб меншу увагу звертати на політичних діячів, пов’язаних із війною і повстаннями, а більшу — на заслужених діячів культури, науки й економіки. У цьому контексті хочу нагадати про постать Еугеніуша Квятковського, засновника Гдині, якому я б хотів поставити більше пам’ятників і назвати на його честь більше вулиць, у тому числі в Україні, де він також жив і працював.

По-третє — слід усвідомити роль російської пропаганди й російських інтернет-тролів у нинішньому конфлікті. Не піддаватися на провокації, не ображатися на польський та україн-ський народи, а усвідомлювати те, що все це робиться навмисно, з доручення Кремля. Що зробиш — є тяжкий час і просто треба його перечекати й робити своє. Нам теж у Польщі не є легко з тим, що до влади дійшли люди з авторитарними амбіціями, а в парламенті сидять нацики з «Національного руху» (одна з фракцій у рамках Руху Павла Кукіза). Робимо своє і сподіваємося, що після виборів 2019 року таки політична ситуація буде кращою.

І, по-четверте — треба, нарешті, зробити щось із цим патологічним кордоном, ліквідувати черги, навести лад і створити умови, щоб поляки й українці могли в цивілізований спосіб його перетинати і відвідувати сусідню країну. Чим більше польських туристів в Україні, тим менша сила антиукраїнської пропаганди і провокацій. Адже майже кожен поляк, котрий хоч раз побував особисто у Львові, Києві, Ужгороді чи Карпатах, повертався до Польщі захоплений Україною і ставав, так би мовити, «адвокатом України». На жаль, наразі в Україну їздять дуже мало поляків, патологічний кордон до таких екскурсій знеохочує. Пора це змінити.

Якуб ЛОГІНОВ.

Джерело: http://porteuropa.eu/ua.

Чорноморські новини

Передплата

Найкраща підтримка — ПЕРЕДПЛАТА!

Вихід газети у четвер. Вартість передплати:

  • на 1 місяць — 70 грн.
  • на 3 місяці — 210 грн.
  • на 6 місяців — 420 грн.
  • на 12 місяців — 840 грн.
  • Iндекс — 61119

Якщо хочете бути серед тих, хто читає, думає, не погоджується, сперечається, а відтак впливає на прийняття рішень на розвиток свого села чи міста, — приєднуйтеся до спілки читачів нашої газети.

Передплатити газету можна у поштовому відділенні або у листоноші, а також у редакції.

Оголошення

Написання, редагування, переклад

Редакція газети «Чорноморські новини» пропонує:

  • літературне редагування, коректуру, комп’ютерний набір, верстку та тиражування текстів;
  • високопрофесійні переклади з російської на українську і навпаки;
  • написання статей, есе, промов, доповідей, літературних, у тому числі віршованих, привітань.

Команда висококваліфікованих фахівців газети «Чорноморські новини» чекає на Ваші замовлення за телефонами:

099-277-17-28, 050-55-44-206

 
Адреса редакції
65008, місто Одеса-8,
пл. Бориса Дерев’янка, 1,
офіс 602 (6-й поверх).
Контактна інформація
Моб. тел.: 050-55-44-206
Вайбер: 068-217-17-55
E-mail: chornomorski_novyny@ukr.net