«Стояла я і слухала весну...»
Камерна, але відбірна — таке визначення напрошується при першому знайомстві з новою експозицією творів южненської мисткині Лариси Дем’янишиної під поетичною назвою «Стояла я і слухала весну…». Вона відкрилася в головному читальному залі Одеської національної наукової бібліотеки у рамках проекту «Лесиними стежками» і присвячена 145-літтю від дня народження Лесі Українки.
На виставці представлено близько трьох десятків творів живопису і графіки, навіяних творчістю Лесі Українки, а також пейзажі та портретні замальовки, виконані нещодавно під час зимового пленеру в Седневі (Чернігівська область). Седневську серію Лариса виставляє вперше.
Як видно з характеру експозиції, художник працює на стику різних видів мистецтва, що на певному етапі потребувало синтезу, який акумулював би її здобутки в малярстві та графіці, а також у роботі з натури, за уявою чи по пам’яті. Технічний бік усе ж є похідним від змісту творчості, від поетичного складу натури мистця. І тут ми підходимо до розуміння однієї з граней обдарування Л. Дем’янишиної, яка проявилася в її вільному розпису акрилом по шовку. У цій техніці створена серія за мотивами поезій Лесі Українки, її чарівні Мавки…
Їх образи ліричні, мрійливі, одухотворені; вони здаються неземними й осяяними невидимим внутрішнім світлом. Ці чисті ство-ріння ніби прийшли зі світу первозданного і таємничого. Є така притча, що коли Господь створив жінку, він зробив її спершу неземною істотою, але згодом, подумавши, змінив її природу, надавши їй більше сенсу земного. У нашому випадку художник повернула через образи Мавок жінку-мрію, яку на зорі зародження людства побоявся впустити у цей світ Творець.
Техніка вільного розпису по шовку, з її легкістю і прозорістю надзвичайно органічна для подібних образів. У цій техніці автор виробила свою мову, яка враховує властивості матеріалу: вона лаконічна, побудована на кількох тональних і колористичних контрастах, а також протиставленні широкої плями та лінеарно вишуканих силуету і дозованих деталей, що надають композиції акцентів.
Споглядаючи ці картини, доходиш висновку, що цих ніжних героїнь живописець не просто пише, а любовно уквітчує. Напрошуються паралелі з безсмертними творами, наприклад, Сандро Ботічеллі — згадаймо його «Весну», чи роботами Катерини Білокур. Доречно згадати і мистецтво вишивання, яке культивувалося у нас століттями і несло функцію оберега. Воно поро-джене нашим тісним зв’язком з природою, душевною щедрістю й повнотою життєдайних сил. До речі, звернення до наїву, народної культури також притаманне южненській мисткині — уродженці Буковини, де зв’язок з народною культурою не втрачений. Мистецтво Лариси Дем`янишиної є глибоко національним, воно йде від серця, а тому несе позитивну енергетику.
Крім Мавок, на виставці представлена композиція з Лукашем, що грає на сопілці — такий собі міфіч-ний Пан (зображення мистецтвознавця Володимира Островського). Цей твір виконаний у техніці олійного живопису і написаний дуже розкуто. Це своєрідна сонячна феєрія.
Можна згадати інші камерні ви-ставки Лариси Дем’янишиної, що проходили у бібліотеці, наприклад, ілюстрацій до книжок одеських письменників, до творів Тараса Шевченка. Окремо варто виділити оформлене нею етнологічне видання «Українське весілля», яке нині представлене на виставці серед буклетів і журнальних публікацій про мисткиню. Графіка її артистична, лінеарно вишукана й лаконічна.
Література посідає одне з провідних місць у творчості художниці. Автор цих рядків був свідком епізоду, коли Лариса відмовилася від вигідного замовлення проілюструвати один художній твір закордонного автора, зміст якого був чужим їй ментально і, певним чином, дражливим у сенсі моральному. Вона — натура цілісна, а в творчості — некон’юнктурна.
Назва виставки — «Стояла я і слухала весну», що взята з поезій Лесі Українки, симптоматична, адже весна у ці лютневі дні усе настійніше заявляє про себе, вселяє надію.
Образи, навіяні поетичною творчістю Лесі Українки, — захоплюючі, її світ — безмежний, епоха, в якій вона жила, — бурхлива, життя її — трагічне. Вона із тих яскравих талантів, чиє гравітаційне поле втягує вас до останку. Лариса зізналася, що хотіла б глибше зануритися в поетичний світ Лесі, а ще перечитати книжку Оксани Забужко «Убити Дон Жуана: Леся Українка і жіноча література ХХ ст.». Сподіваємося, що у майбутньому ми станемо свідками нових яскравих творів цього художника із її «лесеніани».
Володимир КУДЛАЧ.
Передплата
Найкраща підтримка — ПЕРЕДПЛАТА!
Вихід газети у четвер. Вартість передплати:
- на 1 місяць — 70 грн.
- на 3 місяці — 210 грн.
- на 6 місяців — 420 грн.
- на 12 місяців — 840 грн.
- Iндекс — 61119
Якщо хочете бути серед тих, хто читає, думає, не погоджується, сперечається, а відтак впливає на прийняття рішень на розвиток свого села чи міста, — приєднуйтеся до спілки читачів нашої газети.
Передплатити газету можна у поштовому відділенні або у листоноші, а також у редакції.
Оголошення
Написання, редагування, переклад
Редакція газети «Чорноморські новини» пропонує:
- літературне редагування, коректуру, комп’ютерний набір, верстку та тиражування текстів;
- високопрофесійні переклади з російської на українську і навпаки;
- написання статей, есе, промов, доповідей, літературних, у тому числі віршованих, привітань.
Команда висококваліфікованих фахівців газети «Чорноморські новини» чекає на Ваші замовлення за телефонами:
099-277-17-28, 050-55-44-206